Pytania? Zadzwoń ! +48 667 942 464

Jak właściwie zaprojektować menu strony.

01/07/2013
Autor: Ada

Projektując stronę www należy zwrócić szczególną uwagę na fakt, że internautów cechują swoiste przyzwyczajenia, według których poruszają się po danym serwisie.  Będąc po stronie konsumenta zależy nam na tym, aby strona na pewno szybko ładowała się, była przejrzysta, a wiadomości do których chcemy dotrzeć były łatwo wyszukiwane. Jeśli natrafi na utrudnienia i czuje się nieswojo wówczas zniechęcony zazwyczaj ją opuszcza. Nie musi się tak dziać o ile pamiętamy o podstawowych, uniwersalnych zasadach.

Kluczowym zagadnieniem zniechęcającym nowych użytkowników do dłuższego przeglądania stron są reklamy sponsorowane, które rozpraszają uwagę. Reklama, rzecz istotna w dzisiejszych czasach, szczególnie że nierzadko utrzymują całą infrastrukturę napędzającą biznes danego przedsięwzięcia. Jednak z punktu widzenia użytkownika wszelkiego rodzaju chmurki, zajawki i tykające niczym bomba pulsacyjne okienka najzwyczajniej w świecie są irytujące. To czego oczekujemy od profesjonalnej strony to intuicyjność w sposobie poruszania się. Intuicyjne menu to takie, w którym bezbłędnie i sprawnie skorzystamy z domyślnych opisów. Wiadomym jest, że wchodząc na „Stronę główną” firmy budowlanej nie oczekujemy, że przeczytamy o historii firmy i jej członkach skoro tuż obok w nawigacji jest odniesienie do zakładki „Firma” czy „O nas”. Niepotrzebnym jest jest duplikowanie zawartości strony głównej z wcześniej wspomnianymi. Description tak jak w przypadku title powinien być dopasowany treścią do danej podstrony. A więc takie wartości jak spójność są niezwykle cenne przy optymalizacji strony.

Podobnie jest z kolejnością danych informacji, która traktuje o hierarchizacji informacji . Oczywistym jest, że działu „Kontakt” nie wrzucamy jako pierwsza czy druga zakładka, gdyż mogłoby to mylnie świadczyć o ważności siedziby nad ofertą czy realizacjami.

Intuicyjne Menu niejako podpowiada nam z czego skorzystać i gdzie przejść, by doszukać się oczekiwanych danych. Dobrze jest gdy „menu główne” liczy od 5 do 7 kategorii. Dlaczego? Zbyt krótkie może sugerować, że strona jest uboga merytorycznie i przypomina wizytówkę, natomiast za długie staje się zupełnie nieczytelne i męczące. Układ pionowy, czy poziomy nie ma tu większego znaczenia.

Coraz częściej do przeszukiwania Internetu wykorzystujemy urządzenia mobile, które każą pamiętać o nieprzesadzaniu z Flash’owymi ozdobnikami. Obrazy, które sporo „ważą” mogą być powodem wydłużenia czasu ładowania danej strony lub niezałączenia się całego serwisu, co staje się przekleństwem osób niecierpliwych.

Dla usystematyzowania: decydując się na projekt strony internetowej zwróćmy szczególną uwagę nie tylko na osobiste preferencje i upodobania, ale przede wszystkim na odbiorcę i roboty odwiedzające serwisy internetowe. Stronę wraz z menu powinna cechować domyślność i łatwość poruszania w myśl zasady im mniej tym lepiej!